0 396 visningar

6 svar

Trattkantareller

PP

26 sep 2015 kl. 10:28

Tjenare!

Var ute igår i cirka fyra timmar för att kolla mina svampställen där det förra året växte riktigt stora mängder av trattkantareller, hittade återigen hundratals om inte tusentals av dom, dock så lyckades jag få ihop cirka ett kilo i medelstor storlek, alla andra var så små att jag knappt kunnat se dem om jag inte hukade ner.

Går jag tillbaka om 1-2 veckor, (om vädret håller i sig mellan regn och värme) kan jag förvänta att de har blivit riktigt stora, eller det kanske tar mycket längre tid än så..

Tack på förhand för svar

0

Kåge

26 sep 2015 kl. 12:01

Härligt!! Gissar att du inte vill avslöja ditt ställe men du kanske i alla fall kan säga på ett ungefär var… Norra Sverige, södra Sverige? :) Någon som vet om de börjat ploppa upp i Stockholmsområdet? Ska ut på tratt- och trumpetjakt i eftermiddag så jag kanske återkommer med ett svar själv :)

0

Trattis

26 sep 2015 kl. 12:35

Har kommit lite nu i helgen, men bara små och inte på alla ställen, är i Stockholmsområdet, Värmdö. Tror det blir bra om 2-3 veckor.

0

Daniel

26 sep 2015 kl. 12:38

ja dem hade börjat ploppa upp förra helgen i norra stockholm också. så dem är nog på G snart.

0

PP

26 sep 2015 kl. 13:44

Nyköping

0

Kåge

26 sep 2015 kl. 21:02

Tack för era svar!

Jag var i norra Sthlm och hittade det jag var ute efter, trattisar och rödgul trumpet :) Inte några mängder men ändå... Lämnade många småttingar kvar. Kul!

Vet inte heller, som “trådstartaren”, hur lång tid det tar för dom att växa till sig men får väl kolla till ställena med jämna mellanrum tänker jag…

0

Zam

26 sep 2015 kl. 22:47

Grattis.  Har ännu inte hittat några, finns dock mycket gula och taggsvamp i mängder.  /skövde

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone