Kraftiga svampar med brunglänsande hatt. Lameller urnupna. Tendens till basalknöl. Ingen spec smak eller lukt. I ren ekskog.
Gör ett nytt försök med denna spindling. Nedre delen av foten på svampen till höger är tyvärr borta.
Kännetecken är den brunglänsande inrullade hatten. Kraftig svamp som växte i stort antal under ek.
Inga förslag?
jag har heller inget namn på dessa spindlingar, funna under ek - i betesmark, vid Kvismarens naturreservat i Nerike
Ekspindling vore ju logiskt, men stämmer inte alls tycker jag - för ljusa och täta skivor…
Då kanske Cortinarius nemorensis - lundspindelskivling vore ett bättre förslag - åtminstone för dina, jag tycker att även den har för tätt sittande skivor för att matcha mitt fynd ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.