Var ska jag leta efter chempinjoner? Köper dem jämt i affären för de är så goda men eftersom jag älskar att gå i skogen tänkte jag man kunde förena nytta med nöje. Har du når bra tips? Jag är inte så svampvan. hittar oftast bara kantareller som jag väl känner igen.
Här i Örebro växer de för fullt ännu i alla fall.
Kungs-och snöbollschampinjonerna är de läckraste, och överträffar de odlade med god marginal!
Lite faddare i arom och smak tycker jag ängschampinjon, skogschampinjon och blodchampinjon är, men väl värda att plocka.
Vägchampinjon är väl ätlig men inget jag brukar plocka då den oftast kommer upp vid trafikerade vägar. Sak samma för de läckraste, om de växer invid bilväg eller P-plats låter jag dem stå.
I år hittade jag tex en grupp på ca 10 jättelika fina kungschampinjoner i central park invid parkerade bilar…suck…
Kolla in champinjonerna i databasen, det är ett trevligt släkte när man väl lärt sig skilja dem från flugsvamp, vilket jag tycker inte bör vara ett problem, men se däremot upp extra med giftchampinjonen, som dock aldrig har den typiska läckra aromen!
Vad jag förstår, beror det både på tillagningssätt och den individuella matsmältningen hur mycket kadmium kroppen tar upp.
Allt passerar inte rätt igenom, så man brukar rekommendera att inte äta för mycket och för ofta av de gulnande champinjonerna, och framför allt inte året runt.
Nej, de finns ju inte året runt.
Tycker champinjoner är en färskvara som man ska njuta direkt.
Vare hursomhaver med tungmetallernas passage genom kroppen, jag tycker ändå inte det är aptitligt att äta svamp som växt mitt i ett avgasutsläpp, eller på en industritomt.
De observerar jag bara och glor lite sniket på dem….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.