Den här svampen har jag aldrig stött på tidigare, men idag hittade jag den för andra gången den här veckan. Jag vet vad det är för art, men väntar lite med namnet. Jag tänkte först höra om det är fler som känner igen den och har sett till den i år?
Den nedre bilden visar miljön om det kan vara till någon ledning
vet jag inte om den heter officiellt, men Bo Nylén kallar den så - Tricholoma roseoacerbum.
http://www.mycomontreal.qc.ca/tricho/Cle_703a.htm#
Charina, du var snabb med svaret, har du hittat den någon gång?
Lakritsmusseron var ingen dum gissning om man går efter utseendet, den har också en fint fnasig fot helt utan ring eller ringzon, gräddfärgade skivor och fot, och lite sågtandade skivor. Den är däremot inte så rosa på hatten och inte besk, och har en påtaglig lukt åt lakritshållet (i vissa stadier har både den och lakritsriskan en doft som jag förknippar med sura äpplen…)
Jättemusseron är också besk, men ska ha en antydd ringzon upptill på foten (blir rödbrun nedtill och vit längst upp). Den är påfallande stor och kraftig och ganska starkt rodnande, och det kan eventuellt vara den som Tina hittat.
Jepp. Det har jag. Plus 2 till.
När jag tröttnar på att plocka matsvamp brukar jag ta hem ex för artbestämning bara för skoj skull.
Gick på en grusväg i skogen i går morse med hunden då jag gick på en hel samling olika taggsvampar.Tog hem ett par men glömde bort att kolla dem när jag kom hem.. O idag e de inte så fräscha längre.Komposten…
Men min misstanke är att det var en dropptaggsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.