0 451 visningar

2 svar

En svamptur i skogen

PP

28 sep 2015 kl. 19:30

Hej!

Tidigare under dagen bestämde jag mig efter att ha kollat den närmsta skogen häromdagen, en skog som ligger lite längre bort.

Vandrade runt i cirka fyra timmar (hade redan plockat cirka ett kilo svart trumpetsvamp och ett kilo rödgul trumpetsvamp, men likadant här som i den andra skogen så var trattkantarellerna i massor fast väldigt små)

Området i sig var väldigt “tätt”, granar över allt och fick gång på gång grenar antingen i skrevet, in i brallorna, slog mig i ansiktet osv.

Till slut var jag så trött att jag var tvungen att sätta mig ner för att vila där bland alla granar, insekter krypandes på mig överallt, men jag orkade inte riktigt bry mig, bara satt där och stirrade.

Efter att ha tittat på en del bilder gällande Karl Johan Svamp, fick jag syn på något som jag tyckte liknade det, och det var massor, bestämde mig därför att plocka på så mycket jag kunde, cirka fem kilo av denna svamp plockades upp innan jag bestämde mig för att bege mig hem.

En hel del av denna svamp, hade hattar som såg ut att vara stora som bilrattar, men då jag var väldigt osäker plockade jag inte dem, utan tog bara några av de mindre varianterna.

Äter inte Karl Johan Svamp, utan jag är lite intresserad av att sälja det vidare till andra personer, dock på bilderna här under som ni kan se (om det ens är Karl) så är en del gulaktiga under hatten, en del har lite mindre små hål både på roten och hatten.

Ifall nu detta är rätt svamp, vad säljs det för? Vilken storlek av svampen är mest eftertraktat? Skall det säljas som det är, eller skall jag skiva svampen? (alla dessa svampar har hårt kött & två av dem ser lite underliga ut inuti när jag skar av foten, några jag tog på ute i skogen var väldigt mjuka så de lämnade jag kvar)

Finns en hel del kvar där ute som jag inte tog med mig på grund av att jag hade fyllt mina korgar.

Tack på förhand

0

PP

28 sep 2015 kl. 19:30

Bild 2

0

PP

28 sep 2015 kl. 19:31

Bild 3

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone