Karl-johan! De längst bak kan vara angripna av snylting, då får de ofta uppsvälld fot och senare vitt ludd på ytan samt gula partier i köttet. Men det kan vara en frisk svamp. Om konsistensen är fast och inte svampig så är det bara att äta.
Tack för det snabba svaret.
Har dock en till fråga, jag märkte när jag var ute i skogen att det fanns rejäla karl johan svampar med massivt stora hattar, dock var de väldigt gula på undersidan, är de oätliga eller kan jag ta dem också? (kanske om jag exempelvis bara tar svamp roten/foten)
Tack
Det går inte att säga generellt men dela svampen och är den fortfarande fast och vit i köttet så är det inga problem. Porlagret ska du ta bort så fort det börjar bli svampigt. På stora karl-johan brukar man kunna ta den tjockaste delen av hatten, foten kan lätt bli lite träig. Men man måste avgöra från fall till fall och bättre att välja bort de som du är tveksam på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.