0 972 visningar

4 svar

Vad för svamp?

PP

28 sep 2015 kl. 23:06

Hej!

Hittade massor av denna sortens svamp, vad är det?

Tack på förhand

0

Jonet

28 sep 2015 kl. 23:32

Karl-johan!  De längst bak kan vara angripna av snylting, då får de ofta uppsvälld fot och senare vitt ludd på ytan samt gula partier i köttet. Men det kan vara en frisk svamp. Om konsistensen är fast och inte svampig så är det bara att äta.

0

PP

28 sep 2015 kl. 23:43

Tack för det snabba svaret.
Har dock en till fråga, jag märkte när jag var ute i skogen att det fanns rejäla karl johan svampar med massivt stora hattar, dock var de väldigt gula på undersidan, är de oätliga eller kan jag ta dem också? (kanske om jag exempelvis bara tar svamp roten/foten)

Tack

0

Jonet

29 sep 2015 kl. 08:53

Det går inte att säga generellt men dela svampen och är den fortfarande fast och vit i köttet så är det inga problem. Porlagret ska du ta bort så fort det börjar bli svampigt. På stora karl-johan brukar man kunna ta den tjockaste delen av hatten, foten kan lätt bli lite träig. Men man måste avgöra från fall till fall och bättre att välja bort de som du är tveksam på.

0

Daniel

29 sep 2015 kl. 10:14

Ett stort tips är att alltid visa undersidan av svampen då det kan finnas udda svampar som ser riktigt lika ut på ovan sidan. jag har nämligen hittat spindlingar som har uppsvälld fot och väldigt lika hattar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone