Hej!
Sprang på dessa iögonfallande och kraftiga champinjoner häromdagen i Slottsskogen, Göteborg. Växte i gräsmatta på rik lerjord under lind. Har nog aldrig tidigare sett så grovfjälliga champinjoner, i synnerhet inte i parkmiljö. När jag nycklar i Funga Nordica hamnar jag obönhörligen på artparet A. subperonatus/A. bohusii. Då tycker jag att bohusii (som inte verkar vara påträffad i Sverige) passar klart bäst, inte minst med tanke på de utspärrade fjällen. Tycker också bohusii passar bättre vid jämförelse med framgooglade bilder på arterna (vilket, det inser jag, kan ha sina brister). Mikroskopiska karaktärer verkar vara mer eller mindre överlappande, den enda hårda skiljekaraktären annars verkar vara Schäfferreaktionen, men eftersom jag varken har anilin eller salpetersyra liggandes i byrålådan så hjälper det föga… Någon som har erfarenhet av dessa arter och kan komma med input?
/Johan S
Spännande fynd!
Det ser onekligen ut att kunna vara A. bohusii, men jag har själv ingen större erfarenhet av den. Endast sett den på bild, på nätet, i böcker, artiklar (se t.ex. Svampe nr. 53) och föreläsningar.
Den rodnar riktigt sött - som en av de rodnande fjällskivlingarna!
Det är ingen fjällskivling. Dels har de stora fjällskivlingarna inte den avsmalnande fot nedtill som dessa fruktkroppar visar, och dels är färgen på skivorna vita hos fjällskivlingar, medan de på bilden har rosa skivor (se pilen) vilket är typiskt för champinjoner.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.