0 673 visningar

5 svar

Champion?

Natalia

3 okt 2015 kl. 15:50

Södermanland i blandskog som bestod mestadels av gran och tall. Är det kungschampinjon? Tyckte att bilderna på sidan stämde överrens med dessa så jag tog med mig dem hem. Dock plockar jag typ bara soppar så jag är riktigt dålig på skivlingar.

0

Natalia

3 okt 2015 kl. 15:52

En till bild fast i skogen

0

Daniel B

3 okt 2015 kl. 16:40

Nej, det är inte en champinjon. Tittar du på bilder ser du direkt att skivornas färg är helt fel.

Jag hade gissat på någon variant av honungsskivling, både på utseende och sättet de växer.

0

Michael Krikorev

3 okt 2015 kl. 18:24

Det är någon honungsskivling.

0

Natalia

3 okt 2015 kl. 22:13

Tack för svaren! Finns det något enkelt sätt att se att en svamp är champion?  Märkte att alla är vita/vitgrå men pga rädslan för att plocka vitflugsvamp så plockar jag inte vita svampar. Mvh

0

Michael Krikorev

3 okt 2015 kl. 22:21

Champinjoner är en svår grupp med ca 40 arter i Sverige, varav en del är svagt giftiga (kan ge tillfälliga magbesvär och illamående), så det är ingen bra grupp för nybörjare i svampskogen. Den viktigaste regeln är att champinjoner aldrig har vita skivor. De brukar vara rosa och blir brunsvarta med mognaden. Champinjoner har alltid en ring men aldrig någon strumpa (slida/volva). Här är de viktigaste arterna att käna till: http://svampguiden.com/databasen/lista/agaricus

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone