Södermanland i blandskog som bestod mestadels av gran och tall. Är det kungschampinjon? Tyckte att bilderna på sidan stämde överrens med dessa så jag tog med mig dem hem. Dock plockar jag typ bara soppar så jag är riktigt dålig på skivlingar.
Nej, det är inte en champinjon. Tittar du på bilder ser du direkt att skivornas färg är helt fel.
Jag hade gissat på någon variant av honungsskivling, både på utseende och sättet de växer.
Det är någon honungsskivling.
Champinjoner är en svår grupp med ca 40 arter i Sverige, varav en del är svagt giftiga (kan ge tillfälliga magbesvär och illamående), så det är ingen bra grupp för nybörjare i svampskogen. Den viktigaste regeln är att champinjoner aldrig har vita skivor. De brukar vara rosa och blir brunsvarta med mognaden. Champinjoner har alltid en ring men aldrig någon strumpa (slida/volva). Här är de viktigaste arterna att käna till: http://svampguiden.com/databasen/lista/agaricus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.