Ja, det är rökslöjskivling!
Jag är inte lika säker, tycker att de är för små och växer för utspridda. Det finns ett antal mindre slöjskivlingsarter, t.ex. Hypholoma elongatum, Hypholoma ericaeum…
Rökslöjskivlingen växer på barrträdsstubbar och smakar milt. Svavelslöjskivlingen
växer i stort sett endast på lövträdsstubbar och smakar inte alls bra! De kan vara ganska lika på hatten men lamellfärgen är olika. Äldre svavelslöjskivlingar kan bli
mörka på lamellerna men det finns nästan alltid kvar något i kanten av den svavelgula färgen.
Och här är rökslöjskivlingen.
Det är bara att tugga på en liten bit av den färska svampen. Svavelgul slöjskivling är mycket bitter i smaken och giftig. Den lysande gröngula färgen upptill på foten (närmast skivorna) som syns på första bilden är ett bra kännetecken för svavelgul tofsskivling.
Att smaka innebär inte att äta/svälja. Tugga på en liten fin bit, håll reda på var du har den, spotta ut allt efter någon halvminut eller så. Röks(löjskiv)lingen smakar helt enkelt gott - tycker jag och många andra - speciellt som tillagad.
Ett skrivfel här på Svampguiden för några år sedan har medfört att bla/ffa jag numera kallar den röksling!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.