Hej! Dessa två svampsorter hittade jag i blandskog (mest löv) i norra Örebro. De växte båda ganska nära en bilväg och i grupp om ca 5-10 svampar. Jag har försökt att jämföra med bilder på både ätliga och oätliga svampar och kommit fram till att det ena kan vara skäggriska, men jag vågar inte chansa. Någon som vet?
Den första ser ut som häggtrattskivling och den andra är pudrad trattskivling
Vi har plockat svamp på Djurgården i Stockholm och blev osäkra på vad vi har plockat. Dessa växte i lövskog och är ca 1-6 cm vida i hatten. Dom luktar inte och vit vätska kommer ur skivorna under hatten när dom bryts. Dem är svagt orangea och bruna. Vad är det för svamp?
Vi har plockat svamp på Djurgården i Stockholm och blev osäkra på vad vi har plockat. Dessa växte i lövskog och är ca 1-6 cm vida i hatten. Dom luktar inte och vit vätska kommer ur skivorna under hatten när dom bryts. Dem är svagt orangea och bruna. Vad är det för svamp?
Vi har plockat svamp på Djurgården i Stockholm och blev osäkra på vad vi har plockat. Dessa växte i lövskog och är ca 3-6 cm vida i hatten. Dom doftar milt och vit vätska kommer ur skivorna under hatten när dom bryts. Dem är svagt orangea och bruna. Vad är det för svamp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.