Jag läste att man kan smaka på kremlor om man är säker att det är väl en kremla man håller i handen. Hur vet man det? Är lite för oerfaren för att testa själv. De här har en vacker röd-lila färg som syns mer och mer på foten sedan jag plockade dem igår.
Kremlor är jättesvåra men jag tror inte det du har är en brokkremla. Brokkremlan har oftast vit fot och mjuka lite vaxartade skivor (tänk skivor av tvål).
När jag springer på dom har dom alltid åtminstone en grön ton i sig på hatten.
Är dom sådär lila både på hatten och foten och inte har mjuka skivor brukar jag anta att dom är skarpa och låter bli att smaka.
Men som sagt, svårt! Jag hittade rätt många med liknande hattfärg och mer rosa/röda på foten för ett tag sen, som var milda och goda. Den gången stod dom med ett gäng Bruna vad jag tror var sillkremlor (doftade mycket starkt av skaldjur).
Sent på hösten som nu brukar jag leta efter kremlor med mer “jordnära” färger (förutom dom gula, dom vill jag ha klargula). Dessa tittar jag närmare på och smakar på om dom inte är helt kritvita i skivorna.
Men jag går ändå på nitar och får spotta och fräsa ganska ofta. :)
Det är i alla fall kremlor du har där, och jag antar att de har jätteskarp smak, för de ser ut som tårkremlor med den blålila färgen på fötterna…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.