Får inte riktigt grepp om dessa kremlor som jag tycker har lite annorlunda färg än giftkremla. Växte i mängd i fuktig blandskog, mest gran, inte långt från ett litet kärr.
3-7 cm, skarp smak, vita lameller och vit fot (antydan av rött nederst på några stora ex).
Något förslag? Giftkremlor trots allt?
Får väl själv komma med ett förslag eftersom ingen annan gör det; Sumpkremla (Russula aquosa). Tyckte dock att mina var ganska starka i smaken!
Jag får inte heller riktigt grepp om dem. Men handen på hjärtat - vem har det när nya arter har beskrivits på löpande band?
R. aquosa är tänkbart, men de är lite i mörkaste laget tycker jag. Ett kännetecken på dem är att de har en något uppsvälld och skör fot som gulnar en aning med åldern.
Jag håller med om att de inte liknar emetica riktigt. Den brukar ha en klarare och jämnare röd färg på hatten. R. atrorubens är också en möjlighet, eller också är det något helt annat…
Tack för svar!
R.atrorubens kanske, men den svartröda hattmitten saknades hos mina. De återkommer varje år på samma plats så jag får ta nya tag nästa år - nu har nog frosten tagit dem!
Jovisst, Margita, men det gäller först att vara helt säker på att det verkligen är en kremla!
Smaktestet gäller bara kremlor!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.