Hatten så grå och blek ... hittade ett gäng utanför Uppsala och att det är någon form av trattkantarell är jag nästan helt säker på. Men är det en egen variant eller bara att den har utvecklats i miljön till att bli så annorlunda jämfört med de vanliga. Jag brukar plocka “helt vanliga” i samma skogsområde. Tacksam om någon har en förklaring.
Trattkantareller, gamla, förtorkade och inte alls aptitretande!
OK, kan så vara, fast de är inte så torra som de på bilden kan se ut att vara. Däremot har de legat i korg under natten så de tunna delarna av svampen har förstås torkat lite. Svampen i sig, liksom foten, är nästan lika spänstig som en vanlig trattis. Det var dessutom så många i några kluster så jag skulle gissat på en variant eller “mutation”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.