0 711 visningar

3 svar

Skivling med Stensoppsfot. Vad kan det här vara?

SLundstr

16 okt 2015 kl. 09:48

Ofta när jag går i svampskogen så tar jag med en eller ett par svampar som jag inte vet vad det är och försöker hitta vägledning här och på andra svampsidor. 
Den här hittade jag igår (Uppsala).  Mönster och kulör på foten som inte skiljer sig mycket från hur ex vis en stensopp ser ut, men det är en skivling.  Foten har en ihålighet, en ficka, mitt i men det är inte ett rör som löper hela vägen ned. Skivorna vita med en liten, liten touch mot brunt.  När jag skurit svampen så är foten vit som sagt, men precis vid markfästet så skiftar den mot gulbrunt ca 0,5 cm upp. Hatten har hunnit torka lite så det kanske inte är så bra illustration.  Vad kan det vara?

0

SLundstr

16 okt 2015 kl. 09:48

Här är andra bilden ...

0

Jonet

16 okt 2015 kl. 10:21

Kanske såpmusseron.

0

SLundstr

16 okt 2015 kl. 10:35

Could be ... det hade varit bra om man på bilder kunde se hur foten ser ut efter snitt eftersom den här har en lite “ficka” i mitten.

Tack för att du tog dig tid svara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone