Har de senaste dagarna hittat många brunsoppar med helt el nästan helt “avgnagd” hatthud. Det ser i af ut som om skadorna åstadkommits av någon som har tänder. Är det sorkar kanske? Svamphatten på bilden är ca 8 cm i diameter.
Hej Charina! Nejdå, det håller jag med om att grävling troligen inte “knaprar” på svampar, jag blev bara lite irriterad över ditt - vad jag tyckte - småspydiga svar (asg…) till “kobran”... Och åter enligt uppslagsboken: tre fjärdedelar av födan består av frukt, rötter, frön och svampar.
Men du har säkert rätt. Jag blir bara “taggig” när jag tycker nån svarar dumt… sorry
Jag tippar nog också på ekorre.
Och grävlingar äter allt som är “gott”(?) Vårt plommonträd brakade nästan ihop av all frukten och två tredjedelar ramlade på marken. Men varje morgon var allt snyggt och prydligt borta!! Den grävlingen hade inga problem med matsmältningen i alla fall….;)
Hehe, själv är jag 29 och har spelat sen jag var runt 10 och TV-spel började bli mer populärt och inte bara bestod av streck och punkter =) För er som undrar vad vi snackar om är Mario och Luigi två av Nintendos mest kända tv-spelskaraktärer. De flesta spelen där dessa två karaktärer är med (spelen Super Mario Bros är de mest kända) utspelar sig i världen, “The mushroom kingdom”. Svampar kan man bland annat äta för att få extraliv samt bli större och få mer kraft! :-D Här är en länk med info om the mushroom kingdom =)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mushroom_Kingdom
Först seriöst:
Jag har själv sett exempel på att grävlingen äter
blek taggsvamp, kremlor, riskor och stensopp!
Så jag bryr mig inte om vad “grävlingexperterna” på forumet påstår!
Sen kan det naturligtvis vara ekorrar, möss eller överförfriskade hockeyspelare som kalasat på just DENNA svamp, vem vet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.