0 1071 visningar

30 svar

vem gnager på svamparna?

martina

21 sep 2006 kl. 17:40

Har de senaste dagarna hittat många brunsoppar med helt el nästan helt “avgnagd” hatthud. Det ser i af ut som om skadorna åstadkommits av någon som har tänder. Är det sorkar kanske? Svamphatten på bilden är ca 8 cm i diameter.

0

kobra

21 sep 2006 kl. 17:44

har sett liknande i skogen och där var det tydliga tecken på att grävlingar håller till.
kan det vara de?

0

Helt klart.

Charina Johansson

21 sep 2006 kl. 18:20

Möss!

Grävling? *asg*

0

Grävlingar äter svamp!

Tanja V

21 sep 2006 kl. 18:37

Vet inget om grävlingar men “kobras” gissning är väl inte så knäpp som du tycker Charina ;-) så här står det om gävling i Wikipedia: Födan
Grävlingar är allätare. Omkring tre fjärdedelar av födan består av frukt, rötter, frön och svampar.

0

G.C.

21 sep 2006 kl. 18:44

Ett par gånger har jag sett ekorre äta på svamp, i bägge fallen Karljohan/Giuseppe

0

Charina

21 sep 2006 kl. 18:46

Grävling “knaprar” inte på svampen om den ÖHT äter sådant.För den är ingen gnagare. De lever på mask, skalbaggar o sniglar

0

Jag gissar på ..

Emalin

21 sep 2006 kl. 18:49

Möss, men ser märkena tydligt efter deras framtänder, grävlingar är ju som bekant lite större och deras ungar har ju växt till sig vid det här laget så min gissning blir skogsmöss

0

Grävlingar äter svamp!

Tanja V

21 sep 2006 kl. 19:00

Hej Charina! Nejdå, det håller jag med om att grävling troligen inte “knaprar” på svampar, jag blev bara lite irriterad över ditt - vad jag tyckte - småspydiga svar (asg…) till “kobran”... Och åter enligt uppslagsboken: tre fjärdedelar av födan består av frukt, rötter, frön och svampar.
Men du har säkert rätt. Jag blir bara “taggig” när jag tycker nån svarar dumt… sorry

0

martina

21 sep 2006 kl. 19:02

Tack för alla svar!
En konstig sak, skogen är full av olika sorters ätlig och oätlig svamp, men det tycks bara vara brunsoppar som blir såhär “avbarkade”.

0

Göran H

21 sep 2006 kl. 19:09

Fan vad det här är roligt. Fotbollen har just börjat på TV:n
och här sitter jag och läser på Forumet. Måste skärpa mig.

0

Tina Nordberg

21 sep 2006 kl. 19:23

Martina, tror du inte att ekorrarna tänker om oss; F…n skogen är full av svamp o så är det bara de goda de vill åt.
Djuren tycks va lika kräsna som vi.Svamparna blir mer o mer gnagade ju längre i på hösten det lider.

0

pfifferling

21 sep 2006 kl. 20:38

jag tror att det helt simpelt är sniglar som äter, vem vet

0

Birgitta F

21 sep 2006 kl. 21:00

Tack pfiff….har alltid svurit över sniglarna som gör spår i allt utom gula kantareller…  =o

0

Michael Krikorev

21 sep 2006 kl. 21:04

Jag tror att det är ekorre.

0

gula

21 sep 2006 kl. 22:42

Jag tippar nog också på ekorre.
  Och grävlingar äter allt som är “gott”(?) Vårt plommonträd brakade nästan ihop av all frukten och två tredjedelar ramlade på marken. Men varje morgon var allt snyggt och prydligt borta!! Den grävlingen hade inga problem med matsmältningen i alla fall….;)

0

Grävlingar äter svamp!

peppe

21 sep 2006 kl. 22:49

kobran mår nog bra av lite småspydighet….som man ropar får man svar…

0

Grävlingar äter svamp!

Tina Nordberg

21 sep 2006 kl. 23:11

O Skatorna hackar sönder Rödaflugsvampar i trädgården.O skiter på utemöblerna.

0

Bengt Sandh

22 sep 2006 kl. 01:51

Det är spelarna i AIK!

0

Göran H

22 sep 2006 kl. 08:33

Just det Bengt, riktiga lirare gillar svamp.

0

Luckan

22 sep 2006 kl. 08:54

Jag tror att det är Jesus.
Det skulle min söndagsskolefröken ha sagt.

0

chris

22 sep 2006 kl. 11:39

Själv gissar jag på “rumpenissar”
de är svåra på svamp

0

Andreas

22 sep 2006 kl. 11:43

Jag gissar på Mario och Luigi (och så hoppas jag på att inte alla här är för gamla för att tillhöra en tv-spelande generation ;-)

0

Tanja V

22 sep 2006 kl. 13:16

Jamen visst ja - du måste ha rätt Andreas!!! Tänk så många svampar Mario o Luigi har hoppat efter :-D Och vad har du för fördomar - jag är snart 50 och älskar TV- o dataspel ;-)

0

Andreas

22 sep 2006 kl. 13:40

Hehe, själv är jag 29 och har spelat sen jag var runt 10 och TV-spel började bli mer populärt och inte bara bestod av streck och punkter =) För er som undrar vad vi snackar om är Mario och Luigi två av Nintendos mest kända tv-spelskaraktärer. De flesta spelen där dessa två karaktärer är med (spelen Super Mario Bros är de mest kända) utspelar sig i världen, “The mushroom kingdom”. Svampar kan man bland annat äta för att få extraliv samt bli större och få mer kraft! :-D Här är en länk med info om the mushroom kingdom =)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mushroom_Kingdom

0

lilla my

22 sep 2006 kl. 14:15

...jag tror att det är Bengt Sandh, =), som gnager på svamparna alltså...

0

Andreas, som för övrigt hejar på Gnaget!

22 sep 2006 kl. 14:24

Ja, det tror jag med. Tror ni att alla svampar förvandlas till sandsoppar när han gnagt på dom?

0

kobra

22 sep 2006 kl. 15:35

Först seriöst:

Jag har själv sett exempel på att grävlingen äter
blek taggsvamp, kremlor, riskor och stensopp!

Så jag bryr mig inte om vad “grävlingexperterna” på forumet påstår!

Sen kan det naturligtvis vara ekorrar, möss eller överförfriskade hockeyspelare som kalasat på just DENNA svamp, vem vet!

0

Bengt Sandh

22 sep 2006 kl. 23:29

När jag gnager på svamphattar så blir det bara en rand eftersom jag bara har en liten bissa i överkäken. Det betyder att jag är oskyldig i det här fallet. Däremot har jag en gnagande känsla av att det rör sig om ekorrar.

0

Djurgårdare

23 sep 2006 kl. 00:11

Det är i vilket fall inte Djurgårdare som är ute och äter svampar, dom har annat för sig, och det visar ju sig i tabellerna.

0

AndreasAIK

23 sep 2006 kl. 00:12

Hahaha, dom har bara ätit fel sorts svampar! Medans gnagarna mumsar i sig soppar och blir stora och starka, mumsar gårdarna i sig giftspindlingar och annat otäckt (när de nu inte käkar bananer vill säga ;-)

0

Och vem hackar/pickar på svamparna?

Alf Pallin

23 sep 2006 kl. 14:59

Kanske svamptrasten?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone