Hej!
Den lugna morgonpromenaden blev snabbt en skattjakt på svamp och hittade mer än vad jag som amatör är van att hitta då jag nu inte höll mig intill stig utan klämde in mig under gran och tall.
Hittade då små orangevita till tegelröda knappar med vit mjölksaft som jag inte kan bestämma mig för att äta. Tänker att det är en riska. Precis intill fanns även en brun riska (?) med samma mjölkvita saft. Är de ätliga och i så fall värda besväret att förvällas och sedan steka? Eller ska jag enbart satsa på mina kantareller och taggsvamp. Hittade också en väldigt ståtlig biskopsmössa alternativt lömsk biskopsmössa. Plockade ej för den kändes verkligen inte värt besväret…
Jag vore så tacksam för lite hjälp.
Får jag föreslå att du enbart tar en art per bild och inlägg, det underlättar arbetet med att svara. Visst är det två olika riskor på sista bilden, men ingen av våra matsvampar. De riskor som har mild smak (utom lakritsriska) uppges i en del danska svampböcker som ätliga, men jag tycker inte du ska gå på denna regel. Det finns många bruna-brunröda riskor och den enda som är värd att plocka enligt min mening är mandelriskan, och den finns inte på bilden.
Tack för svar! Och tack för tips för inlägg/bilder. Jag ska tänka på det nästa gång :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.