0 338 visningar

5 svar

Slöjskivlingar

Daniel

21 okt 2015 kl. 18:52

Jag har nu varit modig i skogen har provat vad jag tror är rökslöjskivling och svavelgulslöjskivling, jag undrar nu finns det något tvär säkert sett att se att det verkligen är en slöjskivling och inte någon annan skivling på den svavelgula tyckte jag mig kunna se “slöjan” men är osäker på om det var det glömde dock ta bild på den… :P

0

greger

22 okt 2015 kl. 17:54

svavelgul slöjskivling är väl giftig vad jag vet
måste varit något annat

0

Daniel

22 okt 2015 kl. 21:16

Enligt mina böcker är dem inte super giftiga endast mag och tarmretande, samt att smaka är en sak och äta en helt annan. Dem är väldigt lika varandra så verkar vara så att smaken är en bra vägledning. Får se om någon expert vill hjälps till.

0

PH

22 okt 2015 kl. 22:54

Smaken kan vara en vägledning vad gäller kremlor, jag smakar i alla fall inte på några andra svampar, vet inte om andra gör det, det verkar lite onödigt?

0

Michael Krikorev

22 okt 2015 kl. 23:59

Finns inget enkelt bergsäkert sätt att skilja slöjskivlingar. Svavellukten slöjskivling är bitter i smaken och anses giftig, medan rökslöjskivlingens smak påminner om gröna ärtor.

0

Daniel

23 okt 2015 kl. 07:06

tack michael men hur är det med att skilja slöjskivlingar mot andra små skivlingar ibland ser man ju inte slöjan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone