Hej alla!
Den här kremlan är vanlig här hos mig här mitt i Småland.
Kameran trollar lite med färgerna, färgen ska vara ordentligt åt det violetta hållet, närmast som på bilden med flera exemplar på. Växer alltid med tall. Mörkast mot mitten av hatten. Ofta urblekt i färgen. Smaken är mild, möjligen med någon mycket subtil pepprighet. På sina ställen, men inte genomgående, är skivorna färgade längst ut mot hatten. Inbillar mig att den har det som kallas pruina(?), men kremlor är helt nytt för mig.
Den violetta färgen förvirrar mig. Någon som vet vad det är?
Här finns också en annan ännu mer violett kremla med lite violett rodnad på foten. Mycket skarp i smaken. Kan pepparkremla ha den färgen?
Tacksam för hjälp och förslag!
// Jonatan
Det är olika kremlor på dina bilder. Den översta med röda hatten visar en sillkremla. Det syns eftersom den blivit gulbrun på fot och skivor. De violetta på nedre bilden är en annan art, jag kan inte avgöra vilken.
Hur som helst är alla mildsmakande kremlor (utom de vita och grå till svartaktiga) ätliga. En regel som enbart gäller kremlor.
Vi har ca 150 arter kremlor och många är svåra att artbestämma. I en grov skattning mellan tummen och pekfingret är ca 1/3-del milda till sötaktiga i smaken, ca 1/3-del tydligt skarpa i smaken, och ca 1/3-del är milda till svagt skarpa.
Tack för svar! Studierna fortsätter… :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.