29 okt 2015 kl. 00:08
Brandgul skivling i ädellövskog. Vilken art? På Ornö.
När jag ser “nån sån där” så brukar det vara en urblekt scharlakansröd vaxskivling - och den får stå kvar.
Jag funderade också på någon vaxskivling men lutar mer åt trådvaxing (men jag vet inte om växtplats och annat stämmer), har bara jämfört bilder.
Håller med Jan, skulle tro att det är en urblekt scharlakansvaxing.
Med den tydligt längsfibriga foten finns bara två alternativ. Det andra alternativet är trådvaxing som Jonet föreslår, men den har en annan hattstruktur än exemplaret på din bild.
Hej Jan och Michail!
Stort tack. Ni tror alltså att det är Hygrocybe punicea, Scharlakansvaxskivling. Stämmer fint med vita basen och att den var stor som in hand. Den är rödlistad, missgynnad och knuten till gamla slåttermarker, naturbetesmark, bryn. Intressant för jag fann den i mark som var inäga på 1918 års karta i bryn med ädellöv.
Tack!
Anna K
Hej AnnaK!
När jag för längesedan började plocka ängs- och scharlakansröd vaxskivling hemma i sydvästra Sörmland, så var de mycket öppna betesmarkerna översållade av båda. Ska jag hitta några nu, här i Uppsalas västra kommundel, får jag söka mig till helt andra marker. Här hittar jag dem i marker som liknar dina, i ädellövbeskogade betesmarker, ännu inte förstörda p.g. av EU-direktiven för hur många träd/ha som får finnas för att bidrag ska utgå!
Det finns oskyddade, naturgödslade marker kvar, men vi närmar oss raskt katastrofen! EU och konstgödsel tar kål på de marker som inte har kunniga, förståndiga och förmögna/besuttna ägare – eller är skyddade på annat sätt!
Kan också nämna att jag vid några svamputställningar i U-a visat någon enstaka scharlakansröd – och glädjande nog har besökare ”skällt” en aning på mig för detta! De har dock lugnat ner sig när de insett värdet av att någon visar hotade arter och berättar om dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.