På ön Inlängan i Karlskrona östra skärgård hittade vi i morse denna svamp mitt i gräsmattan. Två exemplar, båda cirka 10 cm höga och med lika stor diameter i hatten. Omedelbara känslan var att det är en musseron, eftersom både hatt och fot är “köttiga”. Doften är mild åt det mjöliga hållet. Men skivorna är inte särskilt urnupna, snarare nedåtgående. Och fotens färg är som skivorna, vilken gör att vi tvivlar på att det skulle vara en höstmusseron… Mycket tacksam för intressanta synpunkter!
Det är “nog bara” pudrade trattskivlingar…
“Bara” bara för att det är den vanligaste hittesvampen nu på höstkanten, möjl tills m blåmusseronen.
Jag har med glädje ätit båda i mer än 70 år och får jag bara chansen så ska årantalet ökas på betydligt.. ;)..!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.