0 575 visningar

3 svar

Inte bara svamp i skogen

JanAUppsala

5 nov 2015 kl. 22:47

Under dagens hundrastning passerade bara ett fåtal av mina vanliga höstliga matsvampar förbi!  Pudrad tratt, blåmusseron, streckmusseron, röks(löjskiv)ling, blek taggsvamp, trattkantarell och frostvaxskivling. 
Men det finns också annat än svamp i skogsmarkerna.  Sålunda har ett av våra till en del ändamål allra godaste bär ett bra år, åtm i kärr och mossar här, Uppsala V 12 km.  Hunden satt huttrande på en tuva och tittade på, medan jag i det kraftigt kyliga dagsmörkret plockade några skruvlocksplastburkar i format för rymliga jackfickor.  Det blev snart kallt, men burkarna hann bli betydligt tyngre innan vi gav oss!
Jag rekommenderar skördebesök i tranbärsmarkerna redan till helgen - innan snön kommer!
Bilderna t.o.m. xtra dåliga i det kraftiga dagsmörkret - men bären syns iaf!…

0

Meriona

10 nov 2015 kl. 08:22

Vad gör du med tranbären Jan? Inte för att jag hittat några, men det vore kul att får några tips ändå. :)

0

JanAUppsala

11 nov 2015 kl. 09:45

Det finns massor av bra tranbärsrecept (sylt, gelé, spritkrydda m.m.) på div matsajter på Nätet.  Bara att Googla…
Jag har bidragit till Svampguidens receptavdelning bl.a. med den ”Tranbärspudding” som omtalas i denna tråd:.
http://svampguiden.com/forum/visa/94868
Undrar när hotellvärden ska släppa alla våra insända favoritrecept ur fångenskapen!?
Här är dock något som kanske är originalreceptet på Nigellas Cranberry cake, hoppas jag!:
http://www.recipefiles.org/view_recipe.php?id=61
Plockade tranbär oxå igår!

0

Meriona

11 nov 2015 kl. 14:55

Tack Jan! :) Jag har (hittills) bara provat tranbärslikör. ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone