Hej! Jag har varit ute idag (7nov 2015) för första gången i svensk skog och plockat lite svam. Området är stockholms län, kommunen är upplands-bro. Varit ute bland mossa, tall och eller gran o flera träd som jag ej kan namn på. På bilden ser ni 11 eller 10 sorters svampar, vilka kan man äta o vilka kommer leda mig till sjukhuset? Har klurat ut namn på dem rödaktiga( sillkremla gissar jag på). Mycket glad och tacksam för svar.
Jag ser inget ätbart i bilden. De vita/gråvita är sidentrådingar (giftiga), i övrigt är det svårt att urskilja vilka arter det är. Några arter av spindlingar tycker jag mig se.
Sen måste jag säga att det här är inget bra sätt att försöka få något av svampskörden i stekpannan!
Ta en art i taget, visa både ovan- och undersida från nära håll, och upplys också om detaljer som inte syns på bild (smak, lukt, sporfärg).
Nu kanske det är lite sent påtänkt för i år, men besök svamputställningar och häng med på svampklubbarnas utflykter, så har du god chans att börja lära dig bra matsvampar.
Det finns några tusen arter ute i skogarna, men det är på sin höjd ett par hundra som kan ätas, ännu färre som är lätta att lära sig och som det lönar sig att plocka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.