0 311 visningar

1 svar

Trattkantareller

Putte

12 nov 2015 kl. 08:19

Tjenare!

Jag brukar varje år plocka trattkantareller i tre olika skogar då det finns oändligt med dom.
Dock så varierar det väldigt mycket mellan de tre skogarna.

Skog nummer ett & två ligger inte mer än en fem minuters promenad från där jag bor, väl inne i skogen måste jag promenera kanske tio minuter innan mina första favoritställen dyker upp, förra året (plockade jag närmare 150-250L på en två veckors period)
Just nu i dessa två skogar finns det väldigt mycket smått, men också väldigt mycket som har svartnat och dött.

Skog nummer tre, ligger närmare 30 minuter bort, sedan måste jag spendera cirka 20 minuter för att klättra upp för ett berg (finns ingen möjlighet till att åka bil hit), men väl uppe på toppen så växer det trattkantareller efter trattkantareller, även om det inte har vart så mycket regn, så verkar det som att de växer ännu bättre här uppe.

Min fråga är därför till er där ute, hur kommer det sig att det växer bättre och finns i massor uppe på berget, än det som växer alldeles intill där jag bor?

0

Irene A

12 nov 2015 kl. 09:54

Det går bara att spekulera, men om vädret har varit som hos oss, med en kylig sommar och höst, kan det kanske bero på att det har varit lite varmare däruppe..?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone