Min hund kanske ätit någon av dessa svampar och är inlagd på djursjukhus, jag har försökt att goggla för att se om de är giftiga utan att lyckats inse vad det är för svamp, båda svalarna luktar gott och växte på en stig i en hästhage med mycket löv, vi bor i Partille i Västra Götaland. Tacksamt på snabbt svar av någon svampkunnig
MVH
Katrin
De två översta bilderna visar ostronmussling, den tredje kan jag inte avgöra men tycker inte det ser ut som någon giftsvamp.
Åh tusen tack, min valp mår mycket bättre efter ett dygn på djursjukhus vet inte vad som orsakat hans kräkning och darrningar.
Här kommer lite bättre kort på den nedersta svampen
Håller med om ostronmussling på de översta. De senaste bilderna är på någon tofsskivling i släktet Pholiota. Kanske gröngul flamskivling (Pholiota gummosa), dessa är inte kända för att innehålla några gifter som är farliga för hundar (som t.ex. ämnet muskarin). Små gräsmatteväxande trådskivlingar och trattskivlingar är mer sannolika förgiftningsorsaker.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.