Hittade de här små (hatt 1 cm) svamparna i gräsmark efter frosten.
Svart sporfärg. Hattfärgen var inte fullt så röd i verkligheten - snarare
mer åt det gula. Hittar inget vettigt släkte att placera den i. Någon som har
förslag?
Får intrycket att det kan vara en slätskivling. Numera finns slätskivlingarna i två släkten, Psilocybe och Deconica. Hattarna ser lite klibbiga ut, hatten är genomskinligt strimmig och lamellerna tycks något nedlöpande. Detta är karaktärer som finns hos strimmig slätskivling Psilocybe montana som oftast hittas på berghällar med tunnt jordlager men ibland även på mager gräsmark. Det finns dock fler likande arter.
Tack för svar!
Din beskrivning av utseende och växtplats gällande P. Montana (även Funga Nordicas) stämmer mycket bra med min svamp,
Är tydligen mycket vanlig men är nog lätt att förbise p gr a sin ringa storlek!
Ska nog heta Deconica Montana!
Tack! Ja det vet jag egentligen men skrev fel. Nämnas kan att jag nyligen examinerade en slätskivling som enligt Funga Nordica skulle heta Deconica subcoprophila. När jag skulle föra in på artportalen fick jag dock inte någon träff. Försökte då med Psilocybe subcoprophila och detta namn fanns på portalen. Om det är artportalen eller Funga Nordica som har rätt vet jag dock inte. DNA-sekvensering leder hela tiden till omprövningar av svampars släktskap. Det är inte lätt att hänga med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.