Tickan växer på en tall som står c:a 30 meter från Mälarens södra strand i Västmanland. Frk finns på hela omkretsen av tallen och på 1-2 meters höjd. Kan ej artbestämma den och hoppas på hjälp. Har fotat den vid två tillfällen. Bild 1: 2015-09-29 Bild 2 och 3:2015-12-07
Saknade bilder från första inlägget.
Det KAN vara tallticka
Är du 100% säker på att den växer på tall?
Ibland kan barken hos äldre träd av klibbal påminna om tallens, och svampen ser mer ut som alticka än något av de tidigare förslagen.
Michael Krikorev. Ja,jag är 100 % säker på att tickan växer på en tall, en stor, friskt växande, solitär och av Mälaren vindpinad tall. anital och Eva W . Tack för era förslag. Till Eva W också för ändringen av min gömming till knölgömming i ett tidigare inlägg ( 2015-11-29 ).Bättre sent än aldrig. Förmodligen går det inte att artbestämma den här tickan enbart med fotografiskt material. Jag gjorde därför ett återbesök till tickan idag ( 12-30 ) för att samla ett kollekt. Tyvärr möttes jag bara av en frusen och snöig tallstam utan frk. Därför lär tickan hamn i Katalogen Tickor ? .
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.