Undrar bara om alla svampar är borta när det blir frost och snö, eller ligger de kvar halvruttna.
Trattkantareller tål en del frost. Jag har inte varit ute det senaste men jag skulle nog säga att utsikterna vanligtvis den här tiden på året inte är så goda att finna svamp. Men man vet aldrig. Jag läste om en man som hittade gula kantareller på julafton.
Svampar som växer på träd tex Ostronskivling (som är en god matsvamp) växer höst och vår för det mesta. Blir det lite varmare kan de sätta igång igen. Plockade en hel del Ostronskivling i mitten /början av November eftersom det var en varm höst. Misströsta icke: för den svampintresserade finns liv året runt.
Alla svampar blir djupfrysta vid minusgrader. Sedan när värmen kommer, då blir det förruttnelseprocesser.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.