Dessa båda spindlingar växte i ett lundlikt område i blandskog, Västmanland. Har via Internet och olika svampböcker försökt artbestämma dem. Som novis på området är jag dock osäker på om jag träffat rätt. Tacksam för att få höra vad SG:s mer erfarna mykologer säger. Fotodatum för båda:2015-08-10.
Bild 4 och 5
Bild två ser snarare ut som en laxskivlingsart (Laccaria).
Är verkligen Bild 1 b samma som Bild a och c? a och c skulle kunna vara någon art
inom gruppen Dermocybe, kanske någon av kanelspindlingarna - men det finns andra alternativ.
Bild 4 och 5 är som sagt någon av laxskivlingarna.
Jag har tyvärr inget bra svar på de båda spindlingarna.
Den i mellersta bilden verkar i alla fall vara en av slemspindlingarna (ser ut att ha blå ton på hatten)
Sven D och Irene A. Min okunnighet har helt oavsiktligt lurat er ang. bilderna i mitt inlägg. Bild 4 och 5 är en Laccaria och därmed finns endast en spindling att artbestämma. Bild 1, 2, och 3 är samma spindling. Bilderna är tagna med några minuters mellanrum men med olika ljusförhållanden. Som nämnts har jag studerat både Internet och svamplitt. på jakt efter en kandidat.Har hamnat i gruppen Leprocybe. Någon kan säkert avgöra om jag är helt fel ute. Tacksam för synpunkter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.