8 feb 2016 kl. 21:46
Kring Föra kyrka på Öland letade jag häromdagen jordstjärnor och stjälkröksvampar och då fann jag några små skivlingar som jag inte känner igen. En av dessa var drygt cm stor, hade svagt amyloida sporer upp till 13 my långa. Lamelleggscystider som inte var mycket längre än basidierna hittades också. Den växte på sandig jord. Jag kan inte ens bestämma den till släkte och ber om förslag.
Bifogar här några bilder från mikroskop och en från ny vinkel. En bild visar lamelleggscystider och en annan sporer. Ett skalstreck är en my.
Bifogar här några bilder från mikroskop och en från ny vinkel. En bild visar lamelleggscystider och en annan sporer. Ett skalstreck är en my.
Har ingen aning om vad det är. De enda släkten jag känner till med såna sporer är Hydropus och Mycena…
Ja det är verkar väl rimligt men jag hittar inget i Funga Nordica som är i närheten av detta.
Håller med. Hydropus scabripes var. scabripes kunde ha varit möjlig om foten sett annorlunda ut….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.