Fanns det trattkantareller i västra Värmland på 1800-talet? Och 1940- och 1950-talen.
Min mamma och moster var flitiga svampplockare när jag var barn, alla möjliga svampar, men inte trattkantareller. Jag tycker att de borde ha plockat trattkantareller om de fanns då?
Redigerar och korrekturläser just nu en roman, en slags släktsaga från 1843, där författarinnan låter husbondsfolk och tjänstefolk på bondgårdarna och herrgårdarna som är med i boken plocka svamp, bl a trattkantarellersom ett viktigt inslag i hushållningen.
Det är klart att det fanns trattkantareller då också, men de växer inte precis överallt, så din mamma och moster kan ha rört sig i marker där de inte växte, eller också siktade de på andra arter som var lättare att upptäcka. Jag minns inte att mina föräldrar heller plockade trattkantareller på 1950-talet, däremot mycket av bl.a. kremlor, gula kantareller, kamskivlingar och pluggskivling…
Jag minns inte heller trattkantareller från 50talet och blir förvånad att de fanns 1843! Jag trodde de kom, eller började bli vanliga på 1970talet i och med den ökande försurningen. Och så blir jag besviken på Irene som faller in i den allmänna opinionen och kallar kantarell för gul kantarell.
Ur Svampguidens forumregler
§ 4 Påpekanden och diskussioner om huruvida namnet “gul kantarell” är felaktigt eller inte är otillåtna och kommer att raderas med hänvisning till § 3 (brott mot trevnaden). De flesta förstår att det är arten kantarell (Cantharellus cibarius) som avses med benämningen “gul kantarell”, oavsett om det är ett av namnkommittén sanktionerat och rekommenderat namn eller inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.