0 327 visningar

9 svar

Två okända arter

Daniel Persson

21 sep 2006 kl. 21:38

Hej!
Vill hemskt gärna ha hjälp med identifiering av dessa 2 arter.

Den översta känns som en Pholiota, men jag är långt ifrån säker. Växte på lövved, troligen bok. Värt att notera är också att skivorna grånar om man tummar på dem (se högra bilden).

Den nedersta… trådskivling? Växte i barrmattan i planterad granskog och jag blev väldigt förtjust i den vackra olivgröna färgen. Notera den rotlikt förlängda foten som var påtaglig på alla ex jag hittade.

Tacksam för all hjälp!

0

Hans v E

21 sep 2006 kl. 21:47

Det var det mest intressanta hittills på svamguiden!
Jag skulle kunna tänka mig att den första är en vårtskräling - släktet Flammulaster och den andra möjligen rotslätskivling - Psilocybe merdaria!

0

Michael Krikorev

21 sep 2006 kl. 21:54

Fina bilder!

Den nedersta borde vara en Phaeocollybia, men vilken art vet jag inte riktigt. Det finns inte så många arter i det släktet i Sverige. Alla har mer eller mindre rotlikt förlängd fot.

Ska fundera lite till vad den översta skulle kunna vara… har inte sett något liknande. Tror inte att det är *arten* vårtskräling (Flammulaster limulatoides), den ser lite annorlunda ut.

0

Michael Krikorev

21 sep 2006 kl. 21:58

Tror den sista bilden föreställer Phaeocollybia festiva. Det verkar vara den arten som är tydligast olivgrön av de arter vi har i Sverige:
http://users.skynet.be/bs133881/champis/phaeocollybia_festiva_(yd)_1.htm

0

Daniel Persson

21 sep 2006 kl. 22:01

Tack för snabb respons, Hans och Micke! Det var ju skönt (för mig) att det inte var jättelätta arter :)

Kan även nämna om den olivgröna att jag tyckte att dess lukt påminde mycket om vit flugsvamp, som jag tycker luktar ruttet hö. Inte helt uteslutet att den lukten är åldersrelaterad, förstås… Och då syftar jag på svampens ålder, inte min… :)

0

Hans v E

21 sep 2006 kl. 22:04

Vackert Michael! Det är väl slemskräling det. Och skulle inte den första kunna vara bokskräling - F. carpophilus?

0

Daniel Persson

21 sep 2006 kl. 22:10

Du är grym, Micke! Ser ju helt klart ut att stämma, även om mina exemplar är mycket torrare. Ser på Artportalen att det enda fyndet av P. festiva är inrapporterat av vår alldeles egen Irene A! Om du läser detta, Irene, så har du kanske en bild på ditt fynd så att vi kan jämföra?

Hans, bokskräling verkar mycket ljusare och skörare (baserat på en bild-googling efter arten)...

0

Michael Krikorev

21 sep 2006 kl. 22:13

Nej Hans, jag tror inte på bokskräling. Ditt första förslag var inte så dumt däremot. Ser faktiskt mycket ut som en vårtskräling, men jag tycker inte färgen stämmer riktigt. Jag har bara sett F. limulatoides en gång, och den var mer rödbrun (se bif. bild). Men det ska också finnas en som heter F. limulatus som tydligen kan bli gulaktig som torr (kollar i Nordic Macromycetes där det står “sienna”). Har aldrig sett denna. Har nog ingen bättre gissning att komma med heller. Skulle behöva mikroskoperas för att få mer ledtrådar, kolla cystider etc..

Flammulaster limulatoides

0

Irene A

21 sep 2006 kl. 22:17

Vi har en lite suddig bild här:
http://swefungi.se/swindex.html

Micke hann före med svaret på den arten - jag hade tänkt nämna att just den arten har rödare skivor än de andra i släktet.

0

Daniel Persson

21 sep 2006 kl. 22:25

Jag har sparat en fruktkropp (den enda jag hittade) av den förmodade Flammulaster:n, som jag ännu inte hunnit torka. Säg till om du är intresserad av att ta en titt på den, Micke.

Kan nämna att jag hittade en annan vacker art alldeles intill, som var ny för mig: Gulflockig fjällskivling

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone