Jag tror mig ha hittat en risk, den är spröd och har klar vätska. Jag är dock osäker på vilken sort. Någon som vet?
Vad jag vet brukar inte kremlor ha vätska. Dock var det inte så mycket. Kan de avsöndra vätska vid fuktig väderlek?
Okej, ja nu när jag tänker efter så brukar väl riskor ha ett ringmönster på hatten.
Ringar på hatten är väl en mindre bra karaktär, men javisst många har det. Vätskan ( mjölkig ja) är bättre. Den mest kända med klar vätska är lakrisriskan. Beklagligen är den giftig också. Den är ju lite lurig. Inte så jätteskarp heller.
Röd vätska betyder ju nåt annat hos riskorna.
Själv tycker jag att riskor är lite knepiga att lära sig.
Det är definitivt en kremla, och om foten är “kamrad”, dvs med små ihåligheter (“kammare”) vid genomskärning (som det ser ut på bilden), så är min bästa gissning en brunkremla, Russula mustelina. Ätlig efter tillagning, om smaken är mild.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.