Denna svampen växte mitt i vägen. På gräs alltså :P. Denna lägger jag mest upp för pappas skull. Han tror det är en Tegelsopp, men jag tycker att Tegelsoppen har ljusare hatt. Sen var han inne på björksopp, men tycker att björksoppen har lite mörkare hatt, plus att den inte växte bland björkar. Det fanns mest aspar där den växte, så han trodde till sist Aspsopp, men den kan det väl inte vara? Den har väl inga fjäll på foten? Han behöver hjälp då ingen riktigt stämmer enligt honom. :P
Det är iallafall helt säkert en strävsopp (släktet Leccinum), och alla arter är ätliga så länge de är fasta och fina i köttet och tillagas under upphettning/stekning i minst 15 minuter.
Om den inte mörknar i köttet vid genomskärning, så kan det kanske vara björksopp trots att den är lite ljus i hattfärgen. Strävsoppar är svåra att artbestämma även för svampkännare, men för matsvampplockare spelar det mindre roll eftersom alla arter i släktet är ätliga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.