Igår hittade jag flera svampar (troligtvis samma sort) i gräsmattan under vår ek. Den växer i små klungor och de mindre exemplaren påminner om bruna, fjälliga champinjoner. De har en ring och doften påminner om champinjon fast kanske lite starkare. Skivorna är gula till bruna och lite vågiga. Jag har läst om kungschampinjon, rimskivling och honungsskivling på den här sidan men är fortfarande osäker. Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan avgöra vilken svampart det är?
MvH
Malin i Blekinge
Hej Malin! Här har du en bild samt information om honungsskivling. Den har ansetts som matsvamp länge, men tydligen så har den orsakat allergisk reaktion eller magont hos en del på sistone, vad jag förstått. Så det är upp till var och en om man vill prova.
http://svampguiden.com/art/visa/Armillaria_mellea
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.