fanns i går i åbacken, när grannen skulle berikas med en ny och ovanlig tomtart i en rabatt.
Fyra fina frk fanns med ett största avstånd på c 25 m. Som framgår av bilderna var hatten beströdd med strumprester på en botten som såg ganska vit ut, men är svagt beigetonad. Foten mycket fint och svagt vattrad..Den största svampen var 16 cm hög med hattdiametern drygt 15 cm
Allehanda ädla och oädla träd- och buskarter i närheten, främst kanske björk…
Nån som tror sig veta?
På 5mm-rutppr såg den största, nu på tork, ut så här: (Sista bilden på plantan.)
Tror mig inte veta men kan ju alltid komma med förslaget Amanita vaginata f. alba
men den har du väl redan kollat! Hattstorleken förvånar!
Kanske lividopallescens, om den hade en kraftig strumpa (som ev. blivit kvar i marken eller uppäten av sniglar…?)
Sven, alba har jag sett många ggr, alltid täml vit. Den här var ganska “o-vit”.
0725 var jag ner och tittade på utvecklingen. Några få frk fanns, alla synnerligen betydligt mindre än de första.
Tog några bilder, nu mest på klena strumpor. Så, Irene, ditt förslag var mycket intressant, men…
Bilderna visar bl.a. två strumpor.
Den 27/7 kollade jag igen, men då fanns bara betydligt mindre frk, c hälften så stora som de första, men inte heller spec vita! Lokalen ska kollas då och då....
Den här ger mig ingen ro…
Utseendet på hylleplättarna stämmer ju generellt inte med kamskivlingar alls - med undantag för jättekamskivlingen, A. ceciliae. Kan det vara så att det är en albinoform av den…?
Jättekamskivling var oxå min första tanke när jag bara sett de båda stora. ( Vi har täml. gott om jättarna här i trakten, bl.a. bara dryga 130 m från detta fynd). Men när jag i samma sluttning hittat ytterligare ngt dussin 6-10 cm små ex, bl.a..de som visar strumpresterna, så tyckte jag de var alltför små!!
Men som jag tidigare nämnt,så är ett ex torkat och kan doneras till DNA-folk.
Ska gå och kolla läget i morrn…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.