Namnet rimspindling är redan gällande bland dem som har accepterat överföringen av arten till släktet spindelskivlinger.
DNA-analyser har visat att rimskivlingen och andra snarlika arter som också har hört till Rozites befinner sig på olika grenar i “spindelskivlingsträdet” som har visat sig vara mycket väl avgränsat från andra arter och släkten.
För att inte behöva splittra släktet Cortinarius och Rozites i en mängd nya släkten, har det varit mera praktiskt och helt logiskt att slå ihop dem till ett gemensamt släkte (Cortinarius) istället. Jag är inte säker på att det råder 100% enighet om den lösningen, den har i alla fall inte slagit igenom överallt.
Men om man hellre slår isär släktet i flera nya släkten istället för undergrupper, så handlar det bara om hårklyverier.
Birgitta - att den heter rimskivling vet jag, det var inte det jag frågade om ;-)
Irene - då är det fortfarande OK att kalla den rimskivling alltså bland “vanliga” plockare. Förmodar att det kommer att ta tid innan rimspindling slår igenom i böckerna! Jag brukar ha lite folk med mig ut i skogen o de har börjat acceptera rimSKIVLING så jag får ta det lite lugnt med rimSPINDLING känns det som :-)
Tack för infon!
Tanja, min åsikt är att du gott kan lära ut att rimskivlingen hör till spindelskivlingarna, och att det dessutom finns en annan ypperlig matsvamp bland dem: mångkransad spindling - men var noga med att beskriva miljön där de växer - det brukar finnas gott om dem i björkhagar i Gagnef.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.