0 611 visningar

10 svar

Rimskivling eller rimspindling?

Tanja V

22 sep 2006 kl. 07:21

Hej! I en tidigare tråd försökte jag få svar på om rimSKIVLING officiellt bytt namn till rimSPINDLING som det verkade enligt några. Skulle gärna vilja ha reda på det!

0

Birgitta F

22 sep 2006 kl. 07:35

Anledningen till namnbyte är att den har bytt släktingar = )
citat “Rimskivlingen har bytt släkte från Pholiota till Rozites och namn från rynkad tofsskivling till rimskivling.” från ett elevarbete vid Umeå universitet.

0

Irene A

22 sep 2006 kl. 08:36

Namnet rimspindling är redan gällande bland dem som har accepterat överföringen av arten till släktet spindelskivlinger.

DNA-analyser har visat att rimskivlingen och andra snarlika arter som också har hört till Rozites befinner sig på olika grenar i “spindelskivlingsträdet” som har visat sig vara mycket väl avgränsat från andra arter och släkten.
För att inte behöva splittra släktet Cortinarius och Rozites i en mängd nya släkten, har det varit mera praktiskt och helt logiskt att slå ihop dem till ett gemensamt släkte (Cortinarius) istället. Jag är inte säker på att det råder 100% enighet om den lösningen, den har i alla fall inte slagit igenom överallt.
Men om man hellre slår isär släktet i flera nya släkten istället för undergrupper, så handlar det bara om hårklyverier.

0

Tanja V

22 sep 2006 kl. 08:48

Birgitta - att den heter rimskivling vet jag, det var inte det jag frågade om ;-)
Irene - då är det fortfarande OK att kalla den rimskivling alltså bland “vanliga” plockare. Förmodar att det kommer att ta tid innan rimspindling slår igenom i böckerna! Jag brukar ha lite folk med mig ut i skogen o de har börjat acceptera rimSKIVLING så jag får ta det lite lugnt med rimSPINDLING känns det som :-)
Tack för infon!

0

Irene A

22 sep 2006 kl. 08:51

Jag tycker att man kan ta det lugnt med namnändringen tills en ny upplaga av “Svenska svampnamn” har publicerats, alternativt att namnet har ändrats i Artdatabankens ekologiska katalog (där heter den fortfarande rynkad tofsskivling).

0

Tanja V

22 sep 2006 kl. 08:55

Tack Irene! Då kan jag med fortsatt gott svamp-samvete lära ut att den heter rimskivling ;-)

0

Birgitta F

22 sep 2006 kl. 10:08

sry inte vaken…

0

Tanja V

22 sep 2006 kl. 10:52

Skönt att höra att det är fler än jag som virrar till det ibland… :-D

0

Irene A

22 sep 2006 kl. 12:16

Tanja, min åsikt är att du gott kan lära ut att rimskivlingen hör till spindelskivlingarna, och att det dessutom finns en annan ypperlig matsvamp bland dem: mångkransad spindling - men var noga med att beskriva miljön där de växer - det brukar finnas gott om dem i björkhagar i Gagnef.

0

Tanja V

22 sep 2006 kl. 13:09

Aha - jag har en hage med björkar precis bakom huset! Jag ska leta där - senare - bara de flyttat undan de fyra hästar som går där just nu… Tack för tipset!

0

Kristina

22 sep 2006 kl. 19:57

Akta dig för hästar - stort djur med liten hjärna!!!

/Kristina

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone