Om det är tofsar på foten är det väl en tofsskivling? De är ju så lika gifthätting.
Jo, föränderlig tofsskivling är brunfjällig nedan ringen och vit slät ovan. Det finns också andra skillnader men likheten med gifthättingen är dock stor så vid minsta tvekan bör man avstå från att plocka föränderlig tofsskivling!!
(Bilden är något otydligt.)
Okej. Tack för svar! Ja bilden är dålig. Men jag tror ändå att jag är såpass säker så att jag vågar plocka. Var går egentligen gränsen för hur säker man kan vara? Jag tycker alltid det är lite osäkert när man prövar en ny art.
Håller med! Visst måste man testa nya arter! Men i just detta fall kan en förväxling bli ödesdiger så därför menar jag att man bör avstå om man är det minsta osäker.
Ja, fjäll på foten är en bra karaktär för att skilja föränderlig tofsskivling du har på bilden från gifthätting:
http://svampguiden.com/art/visa/pholiota_mutabilis
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.