Jag hittade en massa svamp i skogen, som jag trodde var fjällskivling. Ingen bild tyvärr. De var stora, höga, ljus fot med ring som satt fast och hängde lite vått mot foten. Hatten var praktik med ett jämnt flerringsmönster av bruna små “lappar”. Köttet är helt vitt. Svampen vattnar inte när man bryter den och smakar ingenting (jag spottade!). Det blir heller ingen mörkt efter en stund. Har hittat säkert 20 exemplar på två dagar. Vad är det?
Hittade också en skivling, hög och fin, med ring som gick att följa upp och ner längst foten. Vit grund med bruna fläckar på hatten, mer ostrukturerat mönster, luktade starkt (men gott). Hittade endast en, i ren granskog.
Tack. Jenny
Hej Jenny! Beskriv gärna vad för miljö svamparna växer i också! Men den första låter som stolt fjällskivling. Men vänta in nån annans svar (jag är inte SÅ kunnig) först! Och jämför med dessa bilder och denna information:
http://svampguiden.com/art/visa/Macrolepiota_procera
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.