0 3443 visningar

2 svar

Skillnader mellan sillkremla, pepparkremla och tårkremla

Hampus

9 aug 2016 kl. 10:15

Hej!
Jag är vad man kan kalla en novis inom svampletning och undrar nu vad det är man ska gå på för att särskilja på ovan svampar.
Vad jag hittat när jag bildgooglat har inte varit så jättetydligt, så det jag mest har att gå på är en “stark” smak. Och om man ska smaka, hur stor bit? jag lästa någonstans att man inte ska tugga/svälja (kanske ganska självklart?)?

0

Irene A

9 aug 2016 kl. 11:18

Om du vill lära dig sillkremlor, duger det inte att hålla på och smaka på alla kremlor.
Börja med de bästa kännetecknen så kan du utesluta de skarpa arterna ändå.
Sillkremlan luktar skaldjur. Inte alltid direkt när den har plockats, men när den börjat torka lite, kommer doften och på äldre exemplar finns den där. Men innan lukten kan konstateras, finns ett annat bra knep, och det är att kolla konsistensen på fotköttet. Sillkremlorna har en äppelliknande konsistens med undantag för en mjuk, svampig märg inuti foten, som går lätt att trycka in med ett finger, och sen blir den brunfläckig.
Eller också skaffar du lite järn(II)sulfat och gnuggar på svampfoten och kollar om den blir grön…

Här ser du exempel på sillkremlor, och bilden längst ned till vänster visar hur den mjuka märgen uppför sig:
http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2009/2009-08-20_9yh7xzc.jpg

0

Hampus

9 aug 2016 kl. 15:53

Tackar för input!
Jag försökte googla lite innan men tycker ingen har skrivit något bra svar på enkla och bra sätt att ärr särskilja dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone