Hampus
9 aug 2016 kl. 10:15
Hej!
Jag är vad man kan kalla en novis inom svampletning och undrar nu vad det är man ska gå på för att särskilja på ovan svampar.
Vad jag hittat när jag bildgooglat har inte varit så jättetydligt, så det jag mest har att gå på är en “stark” smak. Och om man ska smaka, hur stor bit? jag lästa någonstans att man inte ska tugga/svälja (kanske ganska självklart?)?
Om du vill lära dig sillkremlor, duger det inte att hålla på och smaka på alla kremlor.
Börja med de bästa kännetecknen så kan du utesluta de skarpa arterna ändå.
Sillkremlan luktar skaldjur. Inte alltid direkt när den har plockats, men när den börjat torka lite, kommer doften och på äldre exemplar finns den där. Men innan lukten kan konstateras, finns ett annat bra knep, och det är att kolla konsistensen på fotköttet. Sillkremlorna har en äppelliknande konsistens med undantag för en mjuk, svampig märg inuti foten, som går lätt att trycka in med ett finger, och sen blir den brunfläckig.
Eller också skaffar du lite järn(II)sulfat och gnuggar på svampfoten och kollar om den blir grön…
Här ser du exempel på sillkremlor, och bilden längst ned till vänster visar hur den mjuka märgen uppför sig:
http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2009/2009-08-20_9yh7xzc.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.