Hittats i tallskog, mycket mossigt
Oj vad gul bilden är. Lite svårt att bedöma men det är kremlor, möjligen tegelkremlor. Är köttet gråaktigt?
Nja. Mer vitt kanske?
Ser du bättre nu?
Okej. Jag tycker att några ser rödaktiga ut och några orange. Det är hur som helst kremlor och du kan smaka av en bit, spotta sen ut den, om den är mild är den ätlig, skarp oärlig.
?
?det finns inga förväxlingsscampar man kan dö av?
Det svider lite på tungan av alla tror jag men smakade inget annars
Nej finns inga speciellt giftiga kremlor. Några kan ha gift som är magtarm retande. Men följer du regeln som jag nämnde innan, GÄLLER ENDAST KREMLOR, så är det lugnt. Och det är kremlor, det ser man ganska tydligt när man plockat dem ett tag. Om du är osäker kan du känna på köttet, det skall vara sprött. Jämför med en kantarell, där du kan dra långa rispor med nageln, vilket inte går att göra på en kremla.
Svider lite på tungan? Du ska känna en skarp brännande smak som stannar kvar en stund. Ibland har den stannat kvar i 10 minuter när jag smakat.
Som sagt, det sved på tungan men ingen smak. Förstår inte vad du menar med rispa på köttet.
Okej. Unga tegelkremlor kan vara något skarpa i smaken, men läs lite själv här på svampguiden om den.
Ta nageln långt upp på foten av svampen och dra en rispa eller toga av svampen. Det kan du göra på en kantarell, men inte på en kremla.
Det sved så pass att jag inte kunde smaka på de andra. Men sambon smakade en och den sved inte.
Då kan ni äta den som din sambo provade. Vad hade den för färg?
Dem mörka/bruna sved ingenting, smaka ingenting
Kremlor tillhör ju inte kryddsvamparna. Finns några som smakar ganska mycket, men de lämpar sig bäst som blandsvamp. Jag tycker ändå att de är goda att steka för sig själva, om man inte hittat något annat, med salt och peppar i smör.
Nu är det då att jag stekt ihop taggsvampen och fårticka. Men, det har blivit några gula bitar i stekpannan, minns inte att det blev det när jag stekte fårticka igår. Varför blev det så? Vågar inte äta, rädd att jag plockat något giftigt. Man ser de gula bitarna på bilden.
Fårticka brukar ju svartna i järnpanna. Annars blir den gulgrön vid upphämtning.
Färgförändringar har inget med giftighet att göra. De allra giftigaste och farligaste giftsvamparna uppges smaka gott och genomgår ingen färgförändring vid tillagning (vit- och lömsk flugsvamp, toppig giftspindling m.fl.).
De gula bitarna är troligen din fårticka som blir gul vid tillagning. På dina bilder syns tegelkremla (de orangea) och storkremla (de röda) som är ätliga efter tillagning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.