Hej allihopa! Jag har en mängd skäggriska som snart behöver tillagas för att inte förfaras. Som någon kanske minns, så försökte jag och flickvännen laga till lite skäggriska för ett par veckor sen, men det blev så äckligt att vi slängde svampen. Då hade vi kokt av den i tio minuter i rikligt med vatten och sedan sköljt den i kallt vatten. Efter det så lade vi den i stekpannan en stund, men när vi smakade på svampen smakade den väldigt BESKT. Inte det minsta gott. Hur ska man tillaga den här svampen för att den ska bli god? Hjälper det att salta vattnet när man kokar av den i tio minuter? Har hört om finska risksallader, men det är å andra sidan det enda recept jag hört talas om på riskor på här svampguiden. Det måste finnas andra användningar för dom än att ha dom i sallader. Berätta gärna, ge mig tips på något sätt att tillreda denna svamp som jag gärna p.g.a. dess mängder i min kyl vill tycka om =)
fast jag tyckter att en sallad kan du prova: gör en fransk vinaigrette… exv 8 msk olivolja, 2 msk vitvinsvinäger eller sherryvinäger, 2 msk dijonsenap (original) 2 msk kallt vatten, samt & svartpeppar efter smak. Strimla en rödlök fint, en burk (eller egna som legat i blöt) kikärtor - val avrunna, 3 tomater i tärningar, 2 - 3 dl skurna skäggriskor samt ev chèvre eller fetaost i bitar…servera till varmrätt eller bara med en baguette.
Det låter helt ok! Tack för tipset! Men min fråga då är ifall jag måste salta och lägga in skäggriskorna först och tramsa mig? Jag läste något om det nånstans, att man typ skulle salta dom och lägga dom i lager och låta dom ligga si och så länge. Alldeles för mycket väntetid för mig i så fall! =)
Ja, så gjorde Franco när han lasade mat åt mig & mina barn :=D samt att så gjorde jag i går! Det blir en liten udd beska kvar om du tuggar en bit riska noggrannt, men om du tar i lite honung eller råsocker i dressingen bryter du det. Jag gillar kombinationen av smaker, det gjorde även man, son 7 och dotter 1 1/2. Det är gott!
Haha, han kanske värmde maten med laser? =) Det hade nog barnen tyckt varit tufft!
Tack för tipset återigen. Jag återkommer med åsikter om smaken och så! =)
Förresten, vart var det du bodde? Det var utanför Åkersberga, eller? Skulle vara kul att kanske försöka kila ut i skogen och plocka med lite sällskap nån gång nästa vecka istället, eftersom jag tråkigt nog inte hade tid att hänga med dig och Franco sist! Dock har jag tyvärr icke någon biiiiil!
Hmm, kollar hur det ser ut nu. På onsdag kan jag vara i Å-berga vid ca kl 15.30. På torsdag vid 15.00. Det är det enda som går =( På måndag spelar jag som vanligt innebandy i Åkersberga, och har tid att slå ihjäl innan den börjar (kl 20.00), men jag är inte ute i Åberga förrän kl 17 då tyvärr. Jag var dock ute och plockade igår bara nån timme i skogen här där jag bor (Smedby i Upplands Väsby), och det gick fint att plocka till 18.30-tiden åtminstone. Min mor bor förresten i Skeppet i Åkersberga, och min far på skolvägen. Jag har arbetat nästan 5 år på Allgon som ligger vid Åkers Runö också =)
Ja, det stämmer nog, det heter Laird nu. Slutade arbeta där 2002, men arbetade där på somrarna ända fram till förra sommaren 2005. Vi kan plocka i närheten av Åkers Runö, det låter fint! Du kan ju droppa ett inlägg i den här tråden när du vet om du har tid nån av dagarna då. Tiläggas skall att jag inte är någon expert alls, och inte kan så jättemycket, men jag är väldigt intresserad, och tycker att jag lärt mig mycket nu under sensommaren och hösten! =)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.