Visst är det helt säkert en champinjon, så det är ingen fara för livet att äta dem. Däremot tror jag inte att det är ängschampinjon. Inte heller snöbollschampinjon utan jag tror mer på någon annan art.
Champinjoner är svåra att artbestämma och dina exemplar för närmast tankarna till spetsfotad champinjon, Agaricus litoralis (rödlistad och ovanlig art), men eftersom fotbasen verkar bortskuren är det svårt att se hur foten såg ut innan. Det ser iallafall inte ut som någon av våra giftiga champinjoner. Var i landet är de funna? Strandnära äng?
Min närmsta gissning kvarstår, Agaricus litoralis eller närstående art.. Den går säkert att äta då min sambos pappa brukar plocka dessa som matsvampar på Gotland, men det är inget jag vill uppmuntra dels eftersom det är en rödlistad art, och dels för att jag inte känner till matvärdet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.