0 1059 visningar

5 svar

Orange kantarell ?

Cristian Dahlgren

18 aug 2016 kl. 15:28

De växer vid en skogsväg vid N. Rörum i Skåne. Färgskillnaden mot vanliga kantareller är tydlig. De är också klart spensligare. Man springer på dem nån gång vartannat år ungefär om man rör sig mycket i skogarna mellan Röstånga och N. Rörum, men de skall vad jag har förstått vara en raritet.

//CD

0

Irene A

19 aug 2016 kl. 15:51

Svårt att säga säkert vilken art det är, men den ser inte särskilt orange ut, så min gissning blir en blek färgform av den vanliga gula kantarellen.

0

Cristian Dahlgren

19 aug 2016 kl. 18:43

Färgen syns bättre i jämförelse med en vanlig kantarell. Jag är ingen expert, men har plockat kantareller i 35 år och det är inte bara färgen som är annorlunda. Man ser att det är en annan sort.

//CD

0

CD

19 aug 2016 kl. 19:01

Nu syns skillnaden bättre

0

Karri B

19 aug 2016 kl. 20:31

Japp, det är många detaljer som stämmer med orange kantarell. Småvuxenheten, håligheten i hatten, det lite fransiga utseendet och såklart den avvikande färgen. Ett fint fynd!

0

Surran

20 aug 2016 kl. 20:30

Denna stora oranga kantarellen hittade jag idag. :)
Luktar kantarell men är trådigare i köttet med fransiga kanter. Köttet kändes också mycket vattnigt i jämförelse med en vanlig kantarell som är mer solid.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone