Hej
Det finns ju så många kunniga här så tänkte fråga lite frågor kring svampar som jag inte hittat. Jag skulle verkligen var tacksam för råd. :)
Jag har försökt att plöja igenom den svampboken jag har men kan inte direkt hitta kännetecken för musseroner. Hur skiljer den sig från andra skivlingar?
Det står också i boken att musseroner är lika vissa spindlingar som ska vara ätliga. Tycker ni att det stämmer?
Sen undrar jag kring kremlor, om man hittat en sillkremla, hur fort och intensivt känner man skaldjurs lukten? Ska man vänta ett tag?
Avger alla kremlor samma sporavtryck eller kan man skilja dem åt på detta sätt? Tänkte om det fanns ett annat sätt än att smaka på dem.
Är alla gula kremlor ätliga?
Mvh S
Vilken svampbok har du, är den relativt modern?
Jag kan inte så mycket om musseroner men en spindling som går att förväxla med blåmusseron är bockspindling. Sen kan du ju alltid plocka vårmusseron, på våren. Finns väl inga direkta förväxlingsrisker vid den tiden på året.
Svampar kan vara kalla, då kan det vara svårt att känna lukten. Du kan värma den i handen så brukar lukten framträda mer. Bryt gärna i svampen, det kan också göra så att lukten framträder.
Sporpuvler brukar jag inte kolla, jag tycker att kremlor är så karakteristiska så undersökning av sporer inte är nödvändig.
Alla gula kremlor är inte ätiga, men gulkremlan har väldigt fin ljust gul färg. Du har ju senapskremla eller gallkremla som är gula, men inte alls lika fin klar gul färg. Det jag menar är att gulkremlan sticker ut.
Hej och tack för svar! :D
Då ska jag värma svampen lite i handen.
Många kremlor varken luktar eller smakar något tycker jag.
Jag är nybörjare och känner mig säker på tickor, soppar och “de vanliga matsvamparna” kantarell m.m. Jag plockar också citronslemskivling som jag tycker är god.
Vilken svampgrupp är lämplig att gå vidare med?
I vilka svårighetsgrader kan skivlingar delas upp i?
Bifogar en bild på dagens fynd. :)
Ps. Är det ett Karl-Johan år nu?
Sillkremlor kan du värman i handen, den tillhör ju kryddsvamparna. De flesta andra kremlor luktar inte så mycket, så inte så stor mening att värma dem. Smaka hellre av en bit, även om du inte gillar det ;)
“De vanliga” innefattar taggsvamp antar jag? Annars är blek- och rödgul taggsvamp bra nybörjarsvampar.
När det gäller skivlingar tycker jag att kremlor och riskor är de enklaste.
Börja med de kremlor som grånar i köttet, det är ett säkert kännetecken. De är tegelkremla, gulkremla och några till.
Hos riskorna finns blodriskorna, där alla blöder en morotsfärgad saft. Den är helt bombsäker, enda svampen där saften har den färgen. Den är väldigt god också! Tyvärr brukar det vara svårt att hitta exemplar som inte är helt uppätna av larver och annat.
Något Karl-Johan år vill jag inte påstå, men jag har hittat väldigt många strävsoppar, för att inte tala om stinkkremlor!
Okej, hur menar du att vissa kremlor grånar?
När man tummar på köttet/skivorna eller skär i dem? Eller bara allmännt när de plockas?
Jag ska googla upp en bild. :)
Jag går lite in på detalj nivå men sådana kan vara väldigt avgörande ibland. Slänger så många som jag tror är ätliga. Har dock kunnat lokalisera kantkremlor pga den vita hattkanten (lättare att känna igen).
Jag var kanske lite otydlig. De grånar med åldern, om du skär ett snitt på en tegelkremla ser det ut som grå benmärg.
Släng inte! Ta kort och fråga här
Jag tycker inte att det finns någon som är “bäst”. Jag har läst Michaels, Pelles och Bos senaste böcker. Jag måste nog säga att Pelles och Michaels är de bästa om du vill lära dig mer, Bos är mer som ett lexikon. Hur som helst är det bra att kolla i många för att jämföra bilderna.
Okej, jag beställde Pelle Holmbergs bok, hoppas det är bra bilder i den.
Är du svampkunnig eller mer en hobby plockare?
Jag skulle gärna gå någon utbildning eller kurs om det finns. Alltså i kursen inte bara lära mig teori utan mer komma ut i praktiken och se Var, Hur och När vissa svampar växer. Det kan vara svårt att veta var de trivs trots att man tittar på trädslag.
Vilka habitat är bäst för svamp (vilken ätlig som helst) så här på sensommaren?
Kan jag hitta stolt fjällskivling nu och kan de finnas i kohagar och sånt? Eller champinjon kanske? De gillade väl dynga typ :)
Jag hittade KJ i stora fina exemplar på sluttningar vid norrsidan av en sjö i granskog. Antagligen för fuktens skull?
Mvh
Pelles är jättebra! Många bra beskrivningar och fina bilder, de är föresten tagna av Michael :)
Jag är en svampkunnig hobbyplockare! :D
Sök på svamputflykt/exkursion i ditt närområde så hittar du säkert någon förening eller liknande.
Jag skulle nog säga att gran/tallskog och blandskog är bäst. Nu har trattkantareller börjat komma och de växer ju i skog.
Ja Stolt Fjällskivling växer ju inte med något träd. Som du säger kan den växa i hagmarker. Jag brukar hitta mina nära vatten, den gillar kalkrik sandig mark. Så om du kan hitta den beror på var du bor. Överlag hittar man den inte här på västkusten, där jag bor för det är för surt i marken. Jag har dock hittat en i år. Brukar inte bli fler på “mitt” ställe, kanske två.
Ja alla svampar tycker om fukt så det är en bra idé att leta vid fuktiga platser. Karl-Johan växer ju i skog, som du säger. Finluden Stensopp växer i lövskog.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.