Hej!
I nordöstra Småland hittar jag denna växande här och var i glesare barrskog, vid gamla rishögar. Först tänkte jag att det kunde vara rökslöjskivling men de är liksom för kraftiga för det. Jag tycker dock inte att de helt stämmer med någon spindling heller. SJÄLVKLART tänker jag inte smaka på dem, är mest nyfiken. Tacksam för hjälp!
Den har i det närmaste svarta sporer, så det är ingen spindling.
Den hör till släktet Stropharia (kragskivlingar). Nu har dessa ingen tydlig ring kvar på foten. men jag tror ändå att det kan vara stor kragskivling, Stropharia hornemannii.
Precis som du har konstaterat själv, så är det inte rökslöjskivling (den är betydligt nättare och foten mycket tunnare). Vet dessvärre inte vilken rackare det är som du har hittat. Lycka till med identifieringen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.