4 sep 2016 kl. 14:48
Hittade flera stycken av denna sorten, de är väldigt matiga och fasta. Under sitter gråa taggar och köttet är lite gråaktigt. Hatten ser fjällig ut tycker jag. De är rätt stora, har dock inte mätt dem ännu.
Tacksam för svar :)
En taggsvamp art okänd. Förmodligen Motaggsvamp om det var tallskog. Smaka på den råa svampen. Den kan vara bitter och då är det en annan art. Taggsvampar är sällsynta svampar och indikerar ofta skogar med höga maturvärden.
Motaggsvamp är ätlig men ingen kulinarisk höjdpunkt. Själv lämnar jag dem oplockade.
Testade faktiskt att torka fjällig taggsvamp och mala till pulver för ett par år sedan. Jag gillade det. Det smakar egentigen inte svamp, men har någonslags smakförhöjande verkan, ger en slags mustighet. Lite som att slänga i en buljongtärning. Man får inte ta för mycket bara och det ska kanske vara till någon gryta/rätt som redan är lite rustik i smaken.
Jag hade inte plockat alla om det inte vore för att min mamma fick för sig att det var en ätlig god taggsvamp :) Växte runt en 15-20 stycken där dessa fanns, i en slags häxring.
Tack för svaret :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.