Plockade denna strax utanför Oslo i nordmarka. Är osäker på vad denna fot tillhör. Har annars bara 100% trattkantarell i påsen. Den är ljus/gulvit, trådig och ihålig i mitten, men inte lika gul som alla andra. Snälla hjälp så jag slipper slänga hela skörden…
Det går inte med säkerhet säga vilken svamp fötterna tillhör. Men om du är säker på att allt i påsen är trattkantarell så är det ju ingen fara? Om det skulle vara något giftigt så “smittar” det inte ner andra svampar även om de legat jämte varandra.
Tack för svaret! Jag blev lite orolig då hatten verkar ha fallit av och kanske ligger bland resten. Men tänker att om jag kan utesluta de allra giftigaste så ska det vara ok. Antar att det inte är den dödliga spindelskivlingen? Eller vit flugsvamp? Tack för hjälpen!
PS. Det är bara en fot, den är bara kluven på mitten. Visar att den är trådig och ihålig…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.