0 674 visningar

5 svar

Överkurs för mig idag, champinjoner?

Surran

4 sep 2016 kl. 20:13

Hej
Såg bara dessa “vita bullar” i en gräsmatta, vände på dem och såg lilabruna skivor under de vita svamparna. Ej strumpa men har dock en lätt ring.
Jag är nybörjare och ska vara försiktig, men kunde inte låta bliiii att plocka med mig dessa hem.
Det blir något speciellt när man inte ser champinjonerna på Ica liksom.
Eller är jag ute och cyklar?

(Tänk bort den grilliga duken)

0

Surran

4 sep 2016 kl. 20:40

Bild under de små

0

Agneta

4 sep 2016 kl. 22:19

Ser ju onekligen ut som champinjoner, men jag är ingen expert. Men det finns tydligen flera arter och några är giftiga.

Något du kan göra, som jag läst i min svampbok, är att skrapa nere vid fotbasen och se om det då genast blir kraftigt gult som efter en stund blir grått, för då kan det vara Giftchampinjon. Man kan bli dålig i magen av den om den inte är väl tillagad. Samma gula färgförändring, som sen blir grå, blir det i så fall om man skrapar vid hattkanten.

0

Michael Krikorev

4 sep 2016 kl. 22:24

Visst är det helt säkert champinjoner, och det är heller ingen av de i giftchampinjongruppen så du kan lugnt äta dem. Någon art kring ängschampinjon skulle jag tro, men det finns fler arter och de är svåra att artbestämma korrekt enbart efter bilder.

http://svampguiden.com/champinjoner

0

Surran

4 sep 2016 kl. 22:32

Tack!
Jag kan inte se någon speciell färgförändring vid skrapning, skärning eller klyvning av svampen. Väldigt vackert pärlemo vit och “småfjällig” på hatten.

0

Surran

4 sep 2016 kl. 22:50

Tack för svar.
Det gäller att vara på hugget.
Kan det vara någon Ide att kolla efter dessa runt/i kohagar? Vad jag förstår gillar de att växa i sådana miljöer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan