0 955 visningar

5 svar

Barn smakat giftig svamp?!

Mossfantasten

6 sep 2016 kl. 22:04

Hej,

Hjälp oss indentifiera svampen!
Min dotter 2 år har tuggat på en bit av en brun svamp. (Se bifogad bild.) Hon gillar svamp och vi såg ej när hon stoppade in i munnen men gissar och hoppas att det rör sig om en mindre mängd, en sockerbit strl ska vara ok enl. giftinformationen… Jag tycker att den liknar de riktigt giftiga spindlingarna men att tonen i köttet är mer lila än bilder i referensbiblioteket. Håller utkik efter symptom nu, känns olustigt..Hoppas någon känner igen den? Blandskog, mest gran o tall. Orust.

Tacksam för svar!
/Nojjig förälder

0

Modsfantasten

6 sep 2016 kl. 22:10

En bild till på samma svamp

0

KNEjk

6 sep 2016 kl. 22:32

Den liknar inte de riktigt giftiga spindlingarna, som är Orangebrun Giftspindling och Toppig Giftspindling. Tyvärr är jag inte kunnig nog att identifiera svampen men jag vet hur de jag nämnde ser ut.

0

Michael Krikorev

6 sep 2016 kl. 22:33

Det ser ut att kunna vara lilaspindling, Cortinarius evernius.

Hur som helst är det ingen av våra kända cellskadande arter bland spindlingarna.

0

Agneta

6 sep 2016 kl. 23:15

Halva hatten verkar saknas. Har dottern ätit upp den så kan hon kanske få ont i magen även om svampen skulle vara ogiftig, bara på grund av att svampen var rå. Men vet inte hur mycket svampkött som krävs för en sådan reaktion.

0

Mossfantasten

6 sep 2016 kl. 23:22

TACK för snabb respons! Försökt läsa runt.. Utseendet känns rätt. Tolkar det som att även den kan vara giftig, men iaf inte lika illa som vissa andra i familjen. Känns lite bättre nu. Och bra att ha ett namn att börja med om det skulle uppstå några symptom.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone