Hej,
Hjälp oss indentifiera svampen!
Min dotter 2 år har tuggat på en bit av en brun svamp. (Se bifogad bild.) Hon gillar svamp och vi såg ej när hon stoppade in i munnen men gissar och hoppas att det rör sig om en mindre mängd, en sockerbit strl ska vara ok enl. giftinformationen… Jag tycker att den liknar de riktigt giftiga spindlingarna men att tonen i köttet är mer lila än bilder i referensbiblioteket. Håller utkik efter symptom nu, känns olustigt..Hoppas någon känner igen den? Blandskog, mest gran o tall. Orust.
Tacksam för svar!
/Nojjig förälder
Den liknar inte de riktigt giftiga spindlingarna, som är Orangebrun Giftspindling och Toppig Giftspindling. Tyvärr är jag inte kunnig nog att identifiera svampen men jag vet hur de jag nämnde ser ut.
Det ser ut att kunna vara lilaspindling, Cortinarius evernius.
Hur som helst är det ingen av våra kända cellskadande arter bland spindlingarna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.