Idag plockade jag vad jag trodde var stolta fjällskivlingar. De växte vid en stig nära en väg, tre-fyra stycken väldigt nära varandra.
När jag väl rensade dem tyckte jag att de luktade lite fränt. Och de ska ju ha mild doft.
Kan det ha varit rodnande fjällskivling? De ska ju ha unken doft enligt Svampguiden, mild enligt min kanske daterade bok. Jag tyckte nog att de blev lite mörkare där jag hade skurit dem i foten.
I vilket fall så slutade det med att jag kastade allt.
Det finns tydligen olika sorters rodnande fjällskivlingar, en del giftiga. Är det en bra idé att undvika de som luktar “unket” eller är det inget tecken på giftighet/oätlighet?
Luktar den unket var det inte Stolt Fjällskivling du hittade. Såg du något mönster på foten? Rodnande brukar vara bruna utan mönster.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.